יועץ לכלכלת המשפחה, תכנית כלכלית למשפחה, ייעוץ לגיל פרישה
לייעוץ התקשרו 052-2788960
7th נובמבר 2016 | by: מיכה יצחקי

כלכלת משפחה – 3 שאלות שכל אחד צריך לשאול את עצמו וגם לדעת את התשובות

בהרצאות, שאני מעביר לאנשים במגוון גילאים ובטווח רחב של מצב סוציו אקונומי אני חוזר ואומר שכלכלת המשפחה היא לא עניין של מספרים, אין צורך להיות מומחים באקסל כדי לנהל נכון את כלכלת המשפחה שלנו. כלכלת משפחה היא עניין של התנהגות.
ובכל זאת יש 3 נושאים, שעוסקים במספרים ושעל כל אחד מאיתנו להתמצא בהם תמיד. מי שחי בזוגיות כדאי שידע את התשובות על השאלות הבאות גם על עצמו וגם על בן הזוג שלו:

 

1. על מה אני מוציא כסף וכמה בדיוק?

אחד הנתונים החשובים ביותר שאנחנו צריכים לדעת הוא לאילו סעיפים מתחלק התקציב שלנו ובעיקר – על מה אנחנו מוציאים כסף וכמה. האם אנחנו יודעים בדיוק כמה אנחנו מוציאים על: חוגים, סופרמרקט ומכולת, על הקפה בעבודה או על ביגוד ונעליים?

למה זה חשוב? כי כלכלת משפחה נכונה ובריאה נשענת על תקציב והצעד הראשון בבניית תקציב הוא הידיעה המדוייקת על מה אנחנו מוציאים כסף וכמה.

יש היום כלים רבים ונוחים כגון מידע אישי באתרי האינטרנט של הבנק או תוכנות ואפליקציות חיצוניות, בחינם או בתשלום, אשר מאפשרות לנו לקבל מידע אמיתי על מצב חשבון הבנק שלנו בכל עת ומכל מקום, מידע על תנועות בחשבון, הוצאות והכנסות, חסכונות ועוד.

כלומר, המידע זמין ובדר"כ ניתן לשליפה בקלות. וודאו כי יש בידיכם את פרטי הגישה לחשבונות הבנק ולחברות האשראי וערכו ניתוח חודשי קבוע של ההוצאות.

זוג, שליוויתי במהלך ייעוץ לכלכלת משפחה, גילה להפתעתו כי ההוצאות על סעיף "קפה ומאפה בעבודה" עומד על 650 ש"ח בחודש לכל אחד מבני הזוג. זוהי הוצאה חודשית, שהם לא נתנו עליה את הדעת בכלל, אלא רק לאחר שהתחילו לרשום בצורה מסודרת את ההוצאות במזומן.

2. כמה כסף יהיה לי בפנסיה?
אם אתם לא יודעים את התשובה ואין לכם מושג איפה מוצאים אותה דעו שאתם לא לבד. רוב האנשים לא יודעים כמה כסף יהיה להם בפנסיה. אמנם חברות הביטוח והפנסיה מחוייבות לדווח לעמית מספר פעמים בשנה על מצב הפנסיה שלו אבל, לא כולם טורחים לפתוח את המעטפה ("ממילא אני לא אבין כלום"), ואם פותחים לא תמיד יודעים לקרוא את מה שכתוב בדוח.
אני חושב שזו אחת הנקודות החשובות ביותר לבירור ובדיקה עבור כל אחד, בכל גיל. בין אם אתם בני 32 ורק התחלתם לחסוך ובין אם אתם בני 59 ובעוד מספר שנים תפרשו לגמלאות.
לא מזמן פורסם דוח של בנק ישראל שמציג את נתוני הפנסיה בישראל ולפיו ל- 40% מהמבוגרים שהגיעו לגיל פרישה אין חיסכון פנסיוני. זהו נתון עגום ומטריד ביותר.

חברות הביטוח והפנסיה ומשרד האוצר מעמידות לרשות הלקוחות אתרי אינטרנט שמאפשרים לקבל נתונים עדכניים אונליין. אני ממליץ לכל אחד מכם להתחבר לחשבון האישי שלו בחברה, שבה מנוהלת הפנסיה שלו. המידע זמין וחשוב שתהיה לנו גישה אליו בכל עת.

אם אתם לא מבינים את המשמעויות של הנתונים והמספרים בדוח כדאי מאוד להתייעץ עם מומחה,
לשאול את כל השאלות ולהתעקש להבין ולדעת כמה כסף יעמוד לרשותכם ביום שבו תפרשו לגמלאות. נכון, רוב הנתונים מבוססים על הערכות אבל חשוב לדעת על איזה סדר גודל מדובר, מהו הסכום המוערך ולבצע שינויים בהתאם לצורך ובמסגרת האפשר.

3. האם אוכל להסתדר מבחינה כלכלית במקרה ואאלץ להפסיק את עבודתי באופן מיידי ופתאומי?

רובנו רוצים לחשוב שהחיים שלנו יתנהלו על מי מנוחות עד ליום שבו נמסור את המפתחות לבוס ונצא לפנסיה. אבל, המציאות מוכיחה כי לא הכל תלוי בנו. ישנם מצבים לא נעימים, שמחייבים אותנו להיערך אליהם מראש, כמו: הוצאה כספית גדולה ובלתי צפויה, פיטורים, מחלה, אובדן כושר עבודה או אפילו מוות.

חשוב שנתייעץ עם בעל מקצוע ושנכיר את הפתרונות הקיימים להגנה על המשפחה שלנו במקרה של אירועים בלתי צפויים, אשר כרוכים בהוצאות כספיות גדולות.

השאלות שאנחנו צריכים לענות עליהן הן: אילו פוליסות ביטוח יש ברשותנו, האם יש לנו ביטוח חיים ובאיזה סכום, האם יש ברשותנו ביטוח בריאות ומה הוא כולל, האם יש בידנו פתרון ביטוחי למקרה של אובדן כושר עבודה ועוד.

חשוב ביותר שבני הזוג שלנו יידעו על הפוליסות הקיימות ובידי מי הן מנוהלות, כמה כסף יש לנו בחסכונות ולמה מיועדים כספים אלה.

לסיכום – חיים רק פעם אחת?

כדי להתחיל ולבנות תוכנית כלכלית נכונה למשפחה צריך לשנות גישה. להפסיק את מנהג בת היענה ("מה שלא יודעים לא כואב") ולוותר על דפוסי מחשבה כמו "יהיה בסדר" ו"חיים רק פעם אחת".
כי, כדי שנוכל באמת לחיות כמו שאנחנו רוצים, כדי שנוכל להגשים חלומות ולדעת שנוכל להמשיך לחיות בבטחון כלכלי ובלי דאגות מיותרות גם אם נפסיק, בעל כורחנו, לעבוד – בשביל כל אלה אנחנו חייבים לקחת אחריות היום, לטפל בכלכלת המשפחה שלנו בצורה רצינית ולבנות תוכנית כלכלית שמתאימה לנו ולצרכים שלנו.
זה חשוב וזה אפשרי. עוד היום.

פנו אלי ואשמח לספר לכם על תהליך להבראת כלכלת המשפחה שלכם.  

רוצים לשמוע עוד? לחצו כאן
רוצים לצאת מהלחץ? דברו איתי – כאן

שיתוף זה מעשה חברי...