יועץ לכלכלת המשפחה, תכנית כלכלית למשפחה, ייעוץ לגיל פרישה
לייעוץ התקשרו 052-2788960
30th אוקטובר 2014 | by: מיכה יצחקי

עצמאי אתה בסכנה!

שלוש סכנות העומדות בפני העצמאי ואיך להמנע מהן.

החלטת לפתוח עסק ובשעה טובה יצאת לדרך, החלטה מצוינת והביצוע לא פשוט אבל במה שקושר את העסק והמשפחה מפוזרים בשטח מוקשים –  והנה שלושה מוקשים מסוכנים שיכולים להרוס את העסק ואת המשפחה בקלות ולהשאיר פצועים בשטח.

  1. תשלום "משכורת"  לחשבון המשפחה

חוסר ביטחון בסכומי הכסף אותם יעביר העצמאי לחשבון משפחתו מביא את  התא המשפחתי למצב של חרדה תמידית, מצב כזה יגרור ריב ולחץ גדול על העצמאי מצד ביתו ומשפחתו. לעצמאי מטלות תשלום קבועות ומשתנות שגורמות ללחצים כספיים בכל חדש מחדש, סקירה של המטלות הכספיות מדרגת אותן תמיד מהכבד אל הקל כלומר מי שהכי מלחיץ אותי הוא בעדיפות ראשונה. ובכן הלחץ בסדר יורד הוא : הלוואות, תשלום לשלטונות, משכורות לעובדים, דמי שכירות, טלפוניה חשמל ורכב.
ולמי לא נשאר?  (זוכרים את הסבתא שבישלה דייסה?) –  למשכורת למשפחה.
ולמה לא נשאר כסף למשפחה?  כי עם הלחץ הזה הכי קל להתמודד לכאורה. עצמאי, תהיה כנה וישר עם עצמך ובדוק האם העסק יכול לשלם משכורת למשפחה ? תשובה שלילית לשאלה זו מלאה או חלקית היא הסימן הראשון שהעסק אינו עסק והוא צפוי לקריסה. זה לא נורא, הרבה עסקים נופלים בשנת הפעילות הראשונה או השנייה אבל להשליך את זה על המשפחה ולגרום שם למשבר זה אסון.
בני זוג מפרגנים על שעות עבודה רבות והיעדרות מהבית ושותפים למאמץ יצירת העסק כל זמן שלא רובץ עליהם עומס כלכלי. הפתרון הוא בכך שסכום קבוע יועבר חודש בחודשו ביום שבו מקבלים משכורת לחשבון העו"ש של המשפחה בלי תירוצים והסברים זה שקט נפשי, זוגיות משופרת ומשפחה שמפרגנת לעסק.

 

  1. ערבות בן הזוג לעסק

נותני הלוואות, כמו למשל בנקים, דורשים להחתים ערב נוסף להתחייבות בעל העסק. הפתרון הקל והמיידי הוא להחתים את בן/בת הזוג, במצב זה בן הזוג נילחץ בקלות מכל פיסת מידע שבאה מכיוון העסק כמו למשל: לא קיבלנו את ההזמנה, חייבים לשלם לספקים, חייבים כסף לשלטונות:  מע"מ,  ביטוח לאומי, מס הכנסה. או גרוע מזה, מגיע מכתב אזהרה מהבנק ישירות הביתה והוא חשוף לבן הזוג. ואיך ניראה המכתב הזה?
הוא על דף קטן וכתוב בו "הננו להודיעך כי הנך ערב לחשבון מספר XXX   בבעלות בן זוגך ועומד על מינוס 160,000 ₪". ואז עולה מחשבה אבל אני חתמתי ערבות על 40,000 ₪ איך זה הגיע לסכום החדש?  ובכן החתימה לוותה במשפט "ללא הגבלה בסכום".
המחשבה שעולה לבן הזוג היא איזה מין עסק זה שנאלץ לקחת מהבנק אשראי נוסף של 120,000 ₪ ואם העסק יקרוס כל הסכום העצום הזה ייפול על המשפחה. ברגע זה, עצמאי יקר, איבדת את התמיכה הכל כך חשובה של בן זוגך. הפתרון הוא בכך שלא מחתימים בשום אופן את בן הזוג על ערבות לעסק משום סוג ולא משעבדים לטובת ביטחונות לבנק נכסים משפחתיים כמו דירה ,מכונית , וחיסכון בבנק.

 

  1. הבית מנוהל ללא תקציב

בכל הזדמנות מופתעים בני הבית מכך שאין כסף, מהוצאות מיותרות, מתשלומים יקרים מאד על משיכות יתר או החזר הלוואות. פועלים בשיטת "סמוך יהיה בסדר". משפחה שמתנהלת  נכון מוציאה פחות מהכנסותיה ואיך עושים את זה – מנהלים תקציב. לצרך ניהול התקציב יש לבצע הכנה מוקדמת והיא רישום מדויק של ההוצאות וההכנסות במשך תקופה של שלושה חדשים. זכרו לא להשתמש במושג "הערכה" אף פעם, הרישום צריך להיות מדויק ונכון להוצאה האמיתית. אפילו טיפ למלצר או ארטיק לילד יירשמו .לאחר שלושה חדשים תדעו בדיוק על מה מוציאים כספים ועל הבסיס הזה ניתן להכין תקציב חדשי שממנו לא חורגים. החיים יפים, חסל ויכוחים יש לי או אין לי כסף זו הדרך להיפטר ממינוס בבנק והשקט שורר במשפחתך.

 

מי לא מכיר את המשפט "אל תערב משפחה ועסקים" זה נכון שבעתיים לעצמאי שהוא גם בעל משפחה. שלושת הסכנות שפרטתי במאמר, הן תמימות וסמויות, כאלה קל מאד ליפול בהן אבל הן הרסניות, לצאת מהן זה קשה עד כמעט בלתי אפשרי. אז מה עושה עצמאי אחראי וחכם?

עצמאי שרוצה ראש פנוי לניהול העסק טוב יעשה אם ידאג לשקט כלכלי קודם כל במשפחתו.

פניה למומחה לכלכלת המשפחה חוסכת תמיד זמן וטעויות יקרות – אשמח לעמוד לרשותכם!

שיתוף זה מעשה חברי...